NU är jag på rätt väg..

Jag har alltid sagt och skrivit, njut av livet, ta vara på stunden. Jag har sagt och skrivit att jag ska göra det och att jag gör det.
MEN, det har jag inte gjort.
Förrän nu, när jag äntligen har begripit vad det innebär och då inser jag med förskräckelse att jag har varit långt borta ifrån att njuta på riktigt. Att ta dagen som den kommer.

Jag har varit inne i en renoveringskris med mig själv och kommit ur den levande känns det som. Mer levande, lyckligare, gladare och med insikt i vad som är viktigt.

När jag sen läste Amelia och reportaget med Gry Forsell (Köp den och läs, riktigt läsvärd!)
Så fick jag den extra lilla kicken att nu är jag på rätt håll.
Det är jag ska tänka.

Varför göra det som jag tror förväntas av mig fast jag inte vill, utan i tron av att det är vad alla andra tycker att jag ska göra eller borde göra. 
Varför lyssnar jag inte på vad jag själv tycker?
Enkelt kanske, men inte fullt så enkelt att göra i verkligheten. 
Jag gör ofta det som jag tror förväntas av mig så det ska passa alla andra fast jag många gånger inte alls vill eller tycker något helt annat. 

Jag ska lägga upp min tid på mitt sätt, så det passar mig och min familj. Göra det som vi mår bra av. Inte tänka att så borde jag göra för det gör alla andra. 

Ta bara det här med att en list, lite slipning där och målarfärg där eller något annat som inte är färdigt för vi har prioriterat tid med barnen istället. Då blir jag super stressad över att: "tänk om någon kommer hem hit och tänker.. oj oj oj, vad tid det tar, det måste var jobbigt att renovera så länge och inte ha blivit färdiga än"
Men det kanske det inte är någon som gör och om det nu skulle göra det, så vad då?? Det spelar ju ingen roll så länge jag inte känner så.
Jag har inte ont av att det tar tid eller att vi kanske inte blir klara med allt med en gång.


Det är nu jag kommer till det viktiga.  

Jag har insett att jag inte har ont av att det inte är färdigt här hemma, jag kan bo i renoveringskaos, inga problem.
Jag har trott att det har varit ett stort problem för mig för att det kanske förväntas av mig att tycka det.
Varför vet jag inte. 
Det är något jag själv har skapat och det har bara drabbat mig själv.

Jag har även insett att det finns många saker i min vardag som jag gör samma sak med.
Bara för att jag tror att det förväntas av mig.
När det blev så uppenbart för mig såg jag allt så tydligt.

Min tid är min och det är ingen annan som styr över den.
Ja.. förutom mina barn då :)

Så, nu ni alla små dammtroll som virvlar runt i husets alla hörn:
Nu kommer jag!
Fast inte idag, kanske i morgon, eller nåt..


Ta hand om er där ute!
Ta vara på tiden och var närvarande i nuet.
Lättare sagt än gjort, men om man jobbar på det kan man bara bli bättre.


Kommentarer
Postat av: Ingela

ÄNTLIGEN har du kommit till insikt! Vem har glädje av en dödstrött utarbetad mamma/fru?? Du har ju faktiskt ett jobb utanför hemmet också och då är det inte rimligt att tro att man ska hinna med en massa utöver det!Tänk på att man bara lever EN gång, klyschigt men det är ju så! Det är bara NI i er familj som vet hur NI vill ha det och vad ni tycker är roligt och mår bra av! "Carpe Diem"!



Kram kram!

2011-05-11 @ 19:13:35
Postat av: maja

Vet du vad?! Det är "jag" som skrivit det där känns det som. Huvet på spiken, mitt i prick you name it. Men du satte ord på det. Och du har ju helt rätt. Tackför den nya insikten! Kram

2011-05-11 @ 21:37:26
URL: http://keeponwalking72.blogspot.com
Postat av: maja

Vet du vad?! Det är "jag" som skrivit det där känns det som. Huvet på spiken, mitt i prick you name it. Men du satte ord på det. Och du har ju helt rätt. Tackför den nya insikten! Kram

2011-05-11 @ 21:38:29
URL: http://keeponwalking72.blogspot.com
Postat av: maja

Vet du vad?! Det är "jag" som skrivit det där känns det som. Huvet på spiken, mitt i prick you name it. Men du satte ord på det. Och du har ju helt rätt. Tackför den nya insikten! Kram

2011-05-11 @ 21:39:01
URL: http://keeponwalking72.blogspot.com
Postat av: Åsa Nilsson Kinnunen

Härligt syster, älskar dig kraaaaaaaaaaam

2011-05-12 @ 07:08:32
Postat av: Janette

Ida - Du är så klok!

Ska lära mig av dig och dina tankar, Kram

2011-05-12 @ 08:01:12
Postat av: Camilla

Så klok du är.

Ja...det är SÅ man ska leva.

Kram på dig!

2011-05-12 @ 09:33:01
URL: http://cammo69.blogspot.com
Postat av: Syrran M

Finaly:-) så sant, man har bara ett liv och det bara springer iväg. Så många måsten och krav från alla håll och kanter... Du tänker helt rätt syster!! Kram Love you!

2011-05-12 @ 16:59:33
Postat av: ME&MY

Väl rutet! Passar på att önska trevlig helg! KRAM

2011-05-13 @ 16:20:54
URL: http://desbarrar.blogg.se/
Postat av: Cissi

Mitt nyårslöfte! :) Göra saker som jag vill och tycker om.

2011-05-13 @ 18:14:23
URL: http://cissistankar.blogg.se/
Postat av: johanna

så rätt i allt du skriver!! puss å kram söta du

2011-06-08 @ 20:55:55

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0