Så går det till när jag bakar bröd..

Jag vill baka.
Jag vill ha nybakt bröd.

Att jag sen har frysen full med hembakat bröd förnekar jag bestämt.

(Tänkte skriva ner lite ifall någon skulle vilja prova på..)

Jag tar fram mina surdegar och funderar på vad jag vill ha för bröd.
Idag vill jag ha små bröd, gärna ljust.

Så fram med vetesurdegsgrunden.
Häll i ca 50 gram i en rymlig bunke. (förnya sen gärna surdegen i en egen skål)
Ja och sen kan du ta lite Dinkelmjöl. Typ 90 gram. (det var det som såg spännande ut i skåpet idag)
Ljummet vatten, ca 300 gram.
Halv tsk jäst i pulverform. (Eftersom du vill baka ut redan idag)
300 gram vetemjöl special.
Lite olivolja.
Halv tsk salt.
Rör runt.
Lite för kladdigt..
Mer mjöl.
Fortfarande kladdigt.
Lite till mjöl.
Så ja, nu är degen lagom kladdig men ändå så den håller ihop.
Låt nu jäsa till dubbel storlek, minst.
Ca 4 eller 5 timmar.

Baka ut degen på en mjölad bänk, dra ut den så den blir lång och vik in kanterna så det blir en lång baugett.
Skär i bitar och lägg på plåt.

Låt jäsa medans ugnen blir riktigt varm. Gärna 300 grader.

Sen in i ugnen, sänk värmen till 250 eller 225 grader.
Stänk lite vatten in i ugnen och på bröden, så blir det fin ånga i ugnen.
Sen är tiden lite från och till, kanske 15 minuter eller tills de är fint gyllenbruna.

Mina såg ut så här..


Och tja, så gick det till idag. Inget bröd är den andra lik och jag brukar glömma av hur jag gjorde sist.
Jag tror man skulle kunna göra samma recept men utan surdeg, fast då får man ta två till tre tsk jäst i pulverform eller kanske 25 g färsk jäst.
Bara att prova.


Kommentarer
Postat av: Ingela

En kvalificerad gissning: Du älskar verkligen att baka! Det är därför det blir så bra också:)

2011-10-27 @ 21:04:19

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0