Och när ska man lära sig

Det trötta Miffot med de två barnen tar sig gärna vatten över huvudet.

Ett försök i att röja på förmiddagen blev inte så lyckad, eller något vidare resultat kunde man inte se. Men lunchen stod på bordet och vännen Vickan kom på besök i ett försök att rädda upp situationen.
Lilleman somnade och den snälla vännen stannade hemma med honom medans Miffot och den lilla dottern åkte på sagostund.
Miffot lärde sig låna böcker för första gången på.. ja ca 20 år. Varför? Jo hon hade lovat dottern förra veckan och det hade dottern minsann inte glömt.
Miffot undrar fortfarande hur det gick till och ännu mer hur hon nu ska komma ihåg att det finns böcker i huset som ska lämnas tillbaka..

På väg hem från stan råkar Miffot föreslå att de ska baka kaka till vännen som stannar på kvällsmat. Dottern jublar och väl hemma när Falukorv och eget potatismos ska lagas påminner dottern det trötta Miffot, som nu även har börjat få huvudvärk, att bakning stod på schemat. Just det, chokladmuffins var det ja.


Jo då, när sen ingredienserna blandas frågar dottern "när ska vi blanda i havregryn?"

Miffot: "havregryn? men vi gör muffins"

Nu gråter dottern och säger att det var chokladbollar vi skulle baka..

Miffot: "Ja, men vi kan göra det också"
Var det jag som sa det där....

Sagt och gjort.
Havregryn och smör blandas med resten och allt ska rullas. Då hörs ett vrååål och dottern säger att det svider på hennes händer när hon ska rulla bollar. Den snälla vännen som är på besök får hoppa in och rulla färdigt.


Miffot försöker göra falukorv och roa den minsta i familjen. Någon skalar potatis. Falukorven åker in i ugnen. Men vad göra med all denna äggvita?
Jo maränger.


Den snälla vännen dukar och matar den minsta i familjen.

Falukorv med tillbehör kommer fram på bordet och det dröjer inte länge förrän alla magar är mätta.
Det trötta Miffot tar en tablett rosenrot i förhoppning om ett piggare liv som sen somnar vid bordet.


Kommentarer
Postat av: Ett annat miffo

Låter som en helt vanlig dag. Ovanligt bra jobbat med bakningen dock. Hoppas att någon annan diskade alla plåtar och bunkar bara.



Och förresten tack för påminnelsen om biblioteksböcker(blev också tvingad av dotterna att låna för ett par veckor sedan när vi var på barnteater på biblioteket).

2009-10-27 @ 20:57:35
URL: http://heltidspappa.blogg.se/
Postat av: Jenny och Daniel

Jag lovar att påminna dig om böckerna !!!!

Daniel säger inte konstigt man blir trött, man kan faktiskt slänga äggvita.

Vi gillar dig även att du är ett "miffo" :)

2009-10-27 @ 21:07:12
Postat av: Vickan

.. och "Miffot" är Ida, en supermamma som klarar allt och lite därtill! Inte många som är som du! :)Tack för idag! Kraaaaaaaam

2009-10-27 @ 21:11:53
Postat av: Johanna

Men vännen vad duktig du är! Du impar verkligen på mig. Önskar jag hade halva orken av vad du har. Min fråga är nu bara, smakade allt bak och falukorven bra? Gjorde det de´så var ju dagen en succé!



Kramar på dig undermamma

// Johanna

2009-10-28 @ 08:00:39
URL: http://minlillabubbla.webblogg.se/
Postat av: Ingela

Ibland är det bra att ha en Gudmor på nära håll! Det var väl det som var tanken från början att man ska ha nån nytta av dom, ha ha!

Ps. Det finns ett ord som heter "nej" också, Ida...

2009-10-28 @ 09:21:27
Postat av: Maja

Å herregud du låter nästan som mig, fast jag tränar aktivt på att säga nej till blinkande/ledsna små barnögon. Men inte är det lätt haha. Och jag håller med: äggvitor MÅSTE man inte baka nåt av;)

2009-10-28 @ 15:00:24
URL: http://hosmaja.blogspot.com
Postat av: Syrran Malin

No comment....

2009-10-28 @ 20:30:42
Postat av: Ida

Nej hörrö ni ni, äggvitan kommer nog slängas nästa gång.. de blev inte så bra, men allt annat lyckades vi med =)

2009-10-28 @ 21:36:48
URL: http://galetfamiljeliv.blogg.se/
Postat av: Pernilla

Nääää nu får du GE dig..

Jag gör inte alls så..

Aldrig i livet...

Näää

eller....

Hmm jag är nog ett miffo jag med....

2009-10-28 @ 21:46:53
URL: http://www.livetenlminimi.blogspot.com
Postat av: ilhana

Men Gud vad mysigt det måste vara att baka med din dotter, jag längtar tills min har blivit lite större så vi också kan göra sådana saker =)



Söta barn du har =)

2009-10-29 @ 21:50:24
URL: http://ilhana.blogg.se/
Postat av: Cissi

Hahaha, så där känner jag med. Man skulle behöva dubbelt så många armar ibland och gärna lite fler timmar per dygn. Eller varför inte som i någon reklam där man har en kopia (robot) av sig själv som gör det där som man inte vill göra?

Hoppas att du får en lugnare fredag och en underbar helg! Kramar Cissi

2009-10-30 @ 10:29:50
URL: http://cissistankar.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0